Veelgestelde vragen / Frequently asked questions (FAQ)

Vraag: Ik heb hulp nodig. Kan ik rechtstreeks bij jullie aankloppen?
Antwoord: Nee, je hebt een verwijsbrief nodig. Deze kan je via diverse maatschapelijke instanties (bv. de Voedselbank) krijgen. Mocht je niet precies weten waar je moet zijn, kijk dan even of er een wijkplein bij jou in de buurt is. Of neem contact op met het contactcentrum van de gemeente. Zij kunnen je ook verder helpen.


Vraag:  Ik heb een verwijsbrief gekregen. Wat nu ?
Antwoord:
Lees eerst de verwijsbrief en de instructies door op blad 2 van de verwijsbrief.


Vraag: Kan ik per telefoon of email een afspraak maken?
Antwoord:
Nee, sinds 1 december 2017 is het alleen mogelijk om via onze online agenda een afspraak te maken. Deze afspraak dien je als cliënt, aanvrager of verwijzer zelf online in te plannen. Lukt het je niet, vraag familie, vrienden of de organisatie die je de verwijsbrief gaf om je hierbij te helpen.


Vraag: Kan ik op andere dagen van de week een afspraak maken dan alleen op maandag en vrijdagochtend?
Antwoord: Nee, we hebben geen eigen ruimte voor uitgifte. We werken samen met IngeDinge tweedekans kleding, die de winkel alleen op maandag ter beschikking stelt voor cliëntbezoeken op afspraak.


Vraag: Wat wordt er van mij als cliënt verwacht op maandag?
Antwoord: Als je op de afspraak komt, dien je je identiteitspapieren (geen kopie!) mee te nemen. Ook voor perso(o)n(en) voor wie je kleding wilt uitzoeken, omdat ze zelf niet aanwezig kunnen zijn i.v.m. school of werk. Ook dien je een volledig ingevulde en getekende verwijsbrief mee te nemen. De Bossche Kleding- en Speelgoedbank is een vrijwilligersinitiatief. We doen alles uit barmhartigheid en medeleven, omdat we vinden dat iedereen fatsoenlijke kleding, huishoudtextiel en speelgoed verdient. We worden niet betaald voor hetgeen we doen en verwachten dat je onze vrijwilligers met respect behandelt, want dat doen zij andersom ook.


Vraag: Hoe kan ik een afspraak maken bij de Bossche Kledingbank?
Antwoord: Via kledingbankdenbosch.nl/aanmelden/ kun je na registratie en met een verwijsbrief in onze online agenda een afspraak inplannen.


Vraag: Hoe kan ik een afspraak maken bij de Bossche Speelgoedbank?
Antwoord: Op dit moment kun je alleen via speelgoedbankdenbosch@gmail.com of tel. 06 19 19 77 87 een afspraak maken. Het inbrengen van speelgoed kan op maandag en donderdag van 10.00 tot 13.30 uur. Gelieve geen speelgoed voor de deur te zetten als we er niet zijn  (i.v.m. weersomstandigheden, vandalisme en overlast in de wijk). 


Vraag: Ik heb geen computer of ben niet handig met de computer om een afspraak te maken. Kan ik telefonisch of per email een afspraak maken?
Antwoord:
Nee, het is niet mogelijk om telefonisch of per email een afspraak te maken. Vraag familie of vrienden om je te helpen bij je aanmelding of bij het maken van een afspraak. Is dit niet mogelijk, vraag dan om hulp bij de organisatie die je de verwijsbrief gaf.


Vraag: Ik heb een account aangemaakt, maar als ik inlog wordt mijn email niet herkend?
Antwoord: Na het aanmaken van een account krijg je een bevestigingsmail met een link om je account te activeren.  Zonder activatie van je account kun je niet inloggen en/of een afspraak maken via onze online agenda. Tip: check je spambox als je geen bevestigingsmail ontvangt. 


Vraag: Ik heb een account aangemaakt, maar krijg geen bevestigingsmail voor het activeren van mijn account?
Antwoord: Google, Microsoft Outlook, Hotmail, Gmail en andere online e-mailproviders zien veel emails als spam. Check daarom eerst je spambox. Vind je onze bevestigingsmail ook daar niet, stuur dan een email naar info@kledingbankdenbosch.nl. Vermeld hierin je voor- en achternaam en het emailadres waarmee je je account probeerde aan te maken.


Vraag: Als ik probeer in te loggen in mijn account, krijg ik de melding ‘Invalide Email Adres’ or ‘Password incorrect’, terwijl ik de juiste gegevens gebruik om in te loggen?
Antwoord:
Ons systeem is karakter- en spatiegevoelig. Voer je gegevens nogmaals in en let daarbij op de karakters (letters, nummers en tekens) en spaties tijdens het intypen.


Vraag: Ik kan niet inloggen via mijn computer/browser
Antwoord: Als je problemen hebt met inloggen via je computer of de gebruikte browser adviseren we je een ander browser te gebruiken, zoals MS Explorer, Edge, Firefox of Chrome. Zet ook AD blockers uit, want die ervoor zorgen dat je foutmeldingen krijgt of niets ziet. Mocht je daarna nog steeds problemen ondervinden, probeer dan in te loggen op de computer van familie, vrienden of je buren.


Vraag: Ik probeer via de online agenda een afspraak te maken, maar kom niet verder dan het aantal personen, dat ik ook niet kan passen of overslaan en verder gaan
Antwoord: Het kan zijn dat er een storing is op de website, wij adviseren je om het op een later tijdstip nogmaals te proberen. Mocht de storing aanhouden, dan kun je er melding van maken via info@kledingabnkdenbosch.nl


Vraag: Hoe maak ik een afspraak via de online agenda?
Antwoord: Om een afspraak te maken volg je de onderstaande instructies:

  • Via https://www.kledingbankdenbosch.nl kun je aan de rechterzijde inloggen via Inloggen Cliënt
  • Nu kun je via het cliëntmenu bij Nieuwe Afspraak een afspraak maken
  • Je ontvangt een voorlopige bevestiging van uw afspraak
  • Binnen 2 weken ontvang je een bericht waarin de afspraak definitief wordt bevestigd.

Vraag: Ik heb een afspraak gemaakt, maar er is iets tussen gekomen. Hoe annuleer ik mijn afspraak?
Antwoord: Om je afspraak te annuleren volg je de onderstaande instructies. LET OP! Als je je huidige afspraak annuleert en een nieuwe afspraak maakt, kan het zijn dat je langer moet wachten. We hebben namelijk een wachtlijst.

  • Via https://www.kledingbankdenbosch.nl kun je aan de rechterzijde inloggen via Inloggen Cliënt.
  • Nu kun je via het cliëntmenu bij  Uw Afspraak de gemaakte afspraak te bekijken.
  • Achter de afspraak die je hebt gemaakt, staat een oranje knop met CANCEL.
  • Als je hierop klikt, zal er bij controle in Uw Afspraak Cancelled vermeld staan.

Vraag: Ik heb een afspraak ingepland via de online agenda, maar deze is geweigerd?
Antwoord:
Je afspraak kan geweigerd worden als er minder dan 6 maanden tussen je vorige en huidige afspraak zit. 

Vraag: Ik had een afspraak, maar werd geweigerd toen ik op de afspraak kwam?
Antwoord: Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • Je had geen verwijsbrief bij je
  • De verwijsbrief was niet volledig ingevuld en/of getekend door de doorverwijzende instantie/contactpersoon
  • Je had één of meerdere identiteitsbewijzen niet bij je
  • Je kwam met meer personen dan je had opgegeven in onze online agenda. Hierdoor waren er onvoldoende vrijwilligers aanwezig om je te helpen. Gelieve het exacte aantal personen op te geven dat meekomt naar het cliëntbezoek, om te voorkomen dat de maximum capaciteit overschreden wordt.

Vraag: Als ik telefonisch contact met jullie opneem, word ik doorgeschakeld naar voicemail. Waarom is dat? 
Antwoord: Onze stichting wordt geheel gerund door vrijwilligers en die zijn niet 24/7 werkzaam voor de Bossche Kleding- en Speelgoedbank. De telefoon is daarom niet 100% bereikbaar. TIP: stuur een email naar info@kledingbankdenbosch.nl, dan krijg je  sneller antwoord.


Vraag:  Ik zou graag gebruik willen maken van de Kleding- en Speelgoedbank. Wat moet ik hiervoor doen?
Antwoord:  Vrijwel elke maatschappelijke instantie in ‘s-Hertogenbosch en omgeving, zoals de Voedselbank, het Sociale Wijkteam (Farent), de gemeente en bewindvoerders kunnen een verwijsbrief voor de Bossche Kleding- en Speelgoedbank uitschrijven en ondertekenen.


Vraag: Is de Kleding- en Speelgoedbank open op nationale feestdagen?
Antwoord: Als nationale feestdagen op maandag vallen, zijn wij niet geopend en kun je in onze online agenda geen afspraak maken op die data. We adviseren je ten allen tijde hiervoor onze website te raadplegen.


Vraag: Ik wil geld doneren aan de Bossche Kleding- en Speelgoedbank. Hoe kan ik dit doen?
Antwoord: Je kunt via de doneerlink geld doneren aan onze stichting. Met jouw bijdrage kopen we onder meer nieuw ondergoed voor kinderen. Hartelijk dank voor je steun!


Vraag: Ik wil goederen doneren aan de Bossche Kleding- en/of Speelgoedbank. Welke goederen kan ik doneren?
Antwoord: Wij nemen – mits schoon en intact – graag de volgende goederen aan:
– Dames-, heren- en kinderkleding
– Accessoires als sieraden, hoeden, sjaals, portemonnees en zonnebrillen
– Schoenen
– Sportkleding- en schoenen (voor volwassenen en kinderen)
– Handdoeken, theedoeken, hoeslakens, dekbedovertrekken en kussenslopen
– Speelgoed

LET OP! Wij nemen géén dekens, dekbedden, kussens, tafellinnen en huishoudelijke artikelen aan.


Vraag: Welke goederen accepteert de Speelgoedbank?
Antwoord:
Wij accepteren speelgoed dat compleet, heel en schoon is. Inbrengen kan op maandag en donderdag van 10.00 tot 13.30 uur. Gelieve geen speelgoed voor de deur te plaatsen als we er niet zijn (i.v.m. weersomstandigheden, vandalisme en overlast in de wijk). Vragen? Mail naar speelgoedbankdenbosch@gmail.com of bel tel. 06 19 19 77 87.


Vraag: Waar en wanneer kan ik goederen afgeven?
Antwoord: Kleding, schoenen en huishoudtextiel kun je van dinsdag t/m vrijdag van 10:00 tot 17.00 uur en zaterdag van 12:00 tot 16:00 uur afgeven op de Kooikersweg 545 of 547 (bij IngeDinge tweedekans kleding), 5224 AT te ‘s-Hertogenbosch. Speelgoed kun je op maandag en donderdag van 10.00 tot 13.30 uur afgeven op de Kooikersweg 551. NB! Gelieve geen goederen voor een gesloten deur te plaatsen i.v.m. weersomstandigheden, vandalisme en overlast in de wijk. 


Vraag: Waarom heten jullie de Bossche Kleding- en Speelgoedbank, maar wordt er verwezen naar kledingbankdenbosch.nl?
Antwoord: We zijn in 2013 begonnen als kledingbank ‘Het Bènkske’ in Rosmalen. Omdat er ook veel speelgoed gedoneerd werd, hebben we enkele jaren geleden ook de Speelgoedbank opgericht. Onze naam is daarom gewijzigd in de Bossche Kleding- en Speelgoedbank. De url van onze website is hetzelfde gebleven, omdat we hierop het best gevonden worden door (potentiële) cliënten en donateurs. 


Meer of andere vragen? Stuur een email naar info@kledingbankdenbosch.nl of speelgoedbankdenbosch@gmail.com.